Klauzúrne práce žiakov 1. ročníka predstavujú dôležitý medzník v ich štúdiu na Súkromnej škole umeleckého priemyslu v Žiline – sú formou preverenia nadobudnutých vedomostí, zručností, schopností a prístupu k výtvarnému riešeniu zadanej témy. Obhajoba ich prvých klauzúrnych prác, ktorá sa uskutočnila 6. júna 2025, sa stala nielen prezentáciou výsledného diela, ale predovšetkým reflexiou tvorivého procesu.
Žiaci študijného odboru 8603 M grafický a priestorový dizajn spracovali tému Papierový objekt, ktorá kládla dôraz na priestorové myslenie, konštrukčné princípy a cit pre materiál. Pri obhajobe zdôvodnili výber formy a techniky, spôsob manipulácie s papierom, ako aj výtvarný zámer objektu a jeho výpovednú hodnotu.
V študijnom odbore 8604 M grafický dizajn vznikli autorské kalendáre na tému Bývam podľa Arcimbolda, kde žiaci vychádzali z metaforického a hravého prístupu k zobrazovaniu reality. Počas obhajoby objasnili, akým spôsobom prepojili prostredie so symbolikou a vizuálnym slovníkom Arcimbolda a ako pristúpili k výtvarnej štylizácii a rozvrhnutiu kalendára ako funkčného produktu.
Žiaci študijného odboru 8606 M fotografický dizajn sa venovali téme Svetlo a tieň, dôraz kládli na vedomú prácu s kompozíciou, kontrastom a výrazovou silou fotografie. V obhajobe analyzovali svoje vizuálne rozhodnutia, opísali technické nastavenia, výber prostredia a svetelných zdrojov a hodnotili účinok vzniknutého obrazu na diváka.
V študijnom odbore 8614 M dizajn interiéru bol témou Reliéf inšpirovaný architektúrou, žiaci vytvárali plastické kompozície vychádzajúce z pozorovania architektonických detailov. Pri obhajobe sa zamerali na vysvetlenie výberu konkrétneho architektonického prvku, výtvarné spracovanie, použité materiály a spôsob, akým sa im podarilo preniesť priestorovú štruktúru do reliéfnej podoby.
Žiaci študijného odboru 8641 M propagačné výtvarníctvo riešili zadanie Interpretácia umeleckého diela, v ktorom išlo o kreatívnu a súčasnú reakciu na vybrané dielo z dejín umenia. Počas obhajoby odprezentovali svoju interpretáciu, opísali proces transformácie výtvarného jazyka pôvodného diela do vlastnej podoby a obhájili výber techniky, kompozície a výrazu.
Klauzúrne práce a ich obhajoba sú nielen skúškou umeleckých zručností, ale aj schopnosti kriticky myslieť, komunikovať o vlastnej práci a vedome reflektovať svoje rozhodnutia. Vedenie školy ďakuje vyučujúcim výtvarnej prípravy a umeleckej praxe za spoluprácu pri navrhovaní, realizácii a obhajobách ročníkových projektov.
PaedDr. Peter Majer, MBA