Klauzúrne práce žiakov 2. ročníka Súkromnej školy umeleckého priemyslu v Žiline sú komplexným výstupom ich doterajšieho výtvarného a odborného rastu. Obhajoby klauzúrnych prác predstavujú kľúčový moment, kedy žiaci argumentačne a vizuálne prezentujú svoj tvorivý proces – od prvotného nápadu cez hľadanie výrazu až po výsledný výstup, čo sa im úspešne podarilo dňa 13. júna 2025.
Žiaci študijného odboru 8603 M grafický a priestorový dizajn pracovali s témou Svietim, ktorá ich viedla k uvažovaniu o svetle ako fyzickom a symbolickom jave. Ich úlohou bolo navrhnúť a realizovať objekt, ktorý reaguje na svetlo alebo ho priamo využíva ako výrazový prostriedok. Počas obhajoby bolo dôležité ukázať nielen funkčnosť objektu, ale najmä objasniť koncepciu návrhu, estetické a materiálové riešenie, ako aj spôsob práce s kontrastom, priesvitnosťou a tieňom.
Študijný odbor 8604 M grafický dizajn sa zameral na tému Pavol Dobšinský v komikse. Zadanie spájalo tradičné slovenské rozprávkové motívy s aktuálnym vizuálnym médiom – komiksom. Žiaci počas obhajoby objasnili ako spracovali vybraný rozprávkový príbeh, aký výtvarný štýl zvolili, ako narábali s naratívom a typografiou. Kľúčovou súčasťou obhajoby bolo zdôvodnenie, prečo si zvolili práve konkrétnu rozprávku a akým spôsobom ju aktualizovali pre dnešného čitateľa.
V študijnom odbore 8614 M dizajn interiéru bola témou Plocha, objekt, priestor, produkt. Žiaci sa mali zamyslieť nad výtvarným a funkčným prepojením dvojrozmernej plochy s trojrozmerným priestorom a produktovým dizajnom. Výsledkom boli návrhy interiérových prvkov, ktoré vznikli transformáciou plošného výtvarného jazyka do priestorovej formy. V obhajobe reflektovali výtvarné východiská, dizajnový koncept, praktickú funkciu objektu a jeho začlenenie do konkrétneho priestoru.
Žiaci študijného odboru 8641 M propagačné výtvarníctvo riešili tému Alter Ego, ktorá poskytla široký priestor na introspektívnu tvorbu a výtvarnú sebareflexiu. Cieľom bolo vytvoriť vizuálnu metaforu vlastného vnútorného „ja“ – identitu, ktorá nemusí byť čitateľná, no nesie osobné aj univerzálne znaky. Obhajoba si vyžiadala porozumenie vlastnej koncepcii, schopnosť pomenovať zvolené výtvarné prostriedky a ich význam, ako aj odvahu prezentovať osobné témy v profesionálnom výtvarnom spracovaní.
Obhajoby klauzúrnych prác posúvajú žiakov 2. ročníka od základného ovládania výtvarného jazyka k vedomejšiemu uchopeniu témy, samostatnosti v myslení a schopnosti prezentovať svoju prácu v kontexte súčasného vizuálneho sveta. Vedenie školy ďakuje vyučujúcim výtvarnej prípravy a umeleckej praxe za spoluprácu pri realizácii tohtoročných klauzúrnych prác.
PaedDr. Peter Majer, MBA