Umelecko-historická exkurzia do Viedne

Exkurzia pre žiakov 2. ročníka do hlavného mesta Rakúska, Viedne, sa uskutočnila od 11. marca 2024 do 14. marca 2024. Viedeň patrí medzi najkultúrnejšie mestá sveta a dokonca bola vyhlásená za mesto najlepšie pre život. Nesmierne sme sa tešili a netrpezlivo čakali na to, kedy sa exkurzia začne. Polovicu z prvého dňa zabrala cesta.

Na Arte hotel Wien Stadhalle, blízko centra mesta, sme dorazili zmorení bratislavskými prestupmi, ale aj ťažkými batožinami. Po ubytovaní a chvíli odpočinku, sme sa spolu s našimi učiteľmi a učiteľkami pustili do spoznávania mesta. Napriek silnému dažďu sme museli predsa vidieť slávnu stredovekú katedrálu dóm sv. Štefana a vbehli sme aj do jedného z najkrajších barokových chrámov vo Viedni – kostol sv. Petra.  Neskôr sme však rezignovali pred dažďom a vetrom a metrom sme sa vrátili na hotel. Síce nadšení z čara mesta, ale s topánkami plnými vody.

Na druhý deň ráno nás po skvelých a bohatých raňajkách, vítal dážď. Aby sme zmokli čo najmenej, z metra sme išli električkou číslo 1 na  vyhliadkovú cestu okolo historického centra. Stále pršalo a pridal sa vietor. Vystúpili sme síce len neďaleko prenádhernej budovy Kunsthistorického múzea, ale aj tak, po boji so živlami prírody, sme  museli „pochovať“ niekoľko dáždnikov.  Zato vo vnútri múzea sme zažili skutočné hodiny dejín umenia. Takmer všetkých očaril Egypt, ale aj množstvo ďalších umeleckých diel od staroveku po barok. Už len architektúra samotnej budovy bola nádherná. Popoludní sme sa vystriedali  s druhou skupinou, ktorá bola doobeda v múzeu umenia MAK – Museum angewandte Kunst. Múzeum dizajnu bolo taktiež neskutočné – najmä stále zbierky nábytku, ale mnohí sme tu objavili aj čaro modernej textilnej a keramickej tvorby.

Tretí deň boli opäť parádne raňajky. A aj počasie sa konečne umúdrilo a tak presuny po meste už neboli také dramatické. Tento deň mal patriť galérii Albertina, ktorej základ zbierky položil zať Márie Terézie, Albert Saský, tešínsky vojvoda, ako nám stále zdôrazňovala pani učiteľka Mgr. Darina Arce. Doobeda sme navštívili jej mladšiu pobočku Albertinu Modern na Karlsplatzi. Tu, okrem skvelej výstavy expresionistických maliarov Herberta Boeckla a Oskara Kokoschku,  boli aj ďalšie obrazy súčasných umelcov či inštalácie.

Do hlavnej budovy Albertiny, v ktorej sa okrem stálej expozície Od Moneta po Picassa v súčasnosti predstavuje aj dielo amerického pop-artistu Roya Lichtensteina, sme sa chystali až o šiestej večer, lebo v stredu je múzeum otvorené až do deviatej. Aby sme využili čas, tak sme išli poobede do Naturhistorisches Museum – čiže slávneho Múzea prírodných dejín. Nachádzajúca sa hneď oproti Kunshistorickému múzeu a obe budovy, ktoré sú vlastne architektonické dvojičky oddeľuje socha Márie Terézie. Prírodovedné zbierky boli úžasne zaujímavé. Od dinosaurov, cez Willendorfskú venušu až k obrovskému množstvu minerálov a kameňov. Bolo to interaktívne a veľmi inšpirujúce. O šiestej večer sme vstúpili do múzea Albertina. Odtiaľ sme sa v skupinách dopravili na hotel. Viedeň už pre nás nebola cudzím mestom.  Učitelia večer zvolali v jedálni stretnutie, a všetci sme sa stručne  vyslovili k tomu, čo nás na exkurzii najviac zaujalo.

Čas nám utiekol ako voda a na štvrtý deň sme si balili kufre na cestu domov. Posledný pohľad na Viedeň patril múzeu Belvedere a modrá obloha nad jeho záhradami dodala správnu atmosféru pre rozlúčku. V barokovom paláci, kedysi patriacemu generálovi Savoyskému, sme mali možnosť vidieť veľa krásnych obrazov, aj svetoznámy obraz Bozk od Gustava Klimta.  Prehliadka múzea bola rýchla. Posledná jazda električkou a už sme sa viezli vláčikom naspäť do Bratislavy. Po dramatickom  prestupe z Petržalky na Hlavnú stanicu ďalším vlakom až domov.

Ďakujeme našim pedagógom za prípravu tejto exkurzie ako aj za možnosť objaviť čaro a pôvab tohto mesta. S Viedňou sme sa síce nateraz rozlúčili, ale už sme ju trošku spoznali a vieme, že sa tam nestratíme. Veríme, že si jej krásu ešte neraz užijeme.