Hodnotenie kultúry školy rodičmi

Autoevalvácia školy patrí ku kritériám hodnotenia stavu a úrovne pedagogického riadenia, procesov a podmienok výchovy a vzdelávania, ktoré analyzuje aj Štátna školská inšpekcia. Vedenie Súkromnej školy umeleckého priemyslu v Žiline v súlade s plánom sebahodnotenia a prijatými nástrojmi merania kvality školy realizovalo na konci školského roka 2020/2021 hodnotenie kultúry školy prostredníctvom online dotazníka pre rodičov, ktorého cieľom bolo zistiť ich názory na kvalitu práce zamestnancov, organizáciu vyučovania, informovanosť rodičov a prezentáciu školy na verejnosti. Anonymný dotazník hodnotenia kultúry školy bol administrovaný od 30. 05. 2021 do 23. 06. 2021 a na jeho vyplnení sa podieľalo 65 rodičov, t.j. 37,4 % respondentov.

Z vyhodnotenia dotazníka vyplývajú uvedené závery:

– rodičia hodnotia kvalitu práce vedenia školy na veľmi dobrej úrovni (83,1 % respondentov) a 16,9 % rodičov hodnotí prácu vedenia školy na dobrej úrovni,  

– rodičia hodnotia prácu pedagogických zamestnancov na veľmi dobrej úrovni (64,6 % respondentov), 35,4 % respondentov prezentovalo dobrú úroveň,

– informovanosť rodičov o organizácii vyučovania zo strany vedenia školy je veľmi dobrá (76,9 % respondentov), 23,1 % rodičov hodnotí informovanosť na dobrej úrovni,

– informovanosť rodičov o organizácii vyučovania zo strany triednych učiteľov je veľmi dobrá (81,5 % respondentov), dobrú úroveň prezentovalo 18,5 % rodičov,

– prezentácia školy na verejnosti je veľmi dobrá (64,6 % respondentov), dobrú úroveň prezentovalo 33,8 % respondentov a za priemernú ju považuje 1,6 % rodičov.

Odporúčania rodičov v oblasti organizácie vyučovania – vyučovať teoretické predmety dištančne a praktické predmety prezenčne v čase mimoriadneho prerušenia školského vyučovania, absolvovať umeleckú prax prezenčne v prípade ďalšej vlny koronavírusu, ukončiť vyučovanie v piatok 6. vyučovacou hodinou z dôvodu dochádzky žiakov, zaradiť písanie esejí do vyučovania, zohľadniť únavu žiakov pri tvorbe rozvrhu hodín, zreálniť náročnosť a čas vypracovania zadaných úloh v čase dištančného vzdelávania, koordinovať pridelenie domácich úloh medzi vyučujúcimi, presunúť obednú prestávku po 6. vyučovacej hodine a pod.

Odporúčania rodičov v oblasti zlepšenia spolupráce školy a rodičov – komunikovať s rodičmi prostredníctvom EduPage alebo mailu zo strany triednych učiteľov, realizovať rodičovské združenia prezenčnou formou, zorganizovať tematické mimoškolské aktivity pre žiakov (napr. Medzinárodný deň detí), evidovať prítomnosť a neprítomnosť žiakov na vyučovaní v čase dištančného vzdelávania, zefektívniť komunikáciu s rodičmi pri plnení úloh dištančného vzdelávania a pod. Ostatné výpovede potvrdili spokojnosť v uvedenej oblasti, resp. rodičia neodporúčajú žiadne zmeny.

Systematické sebahodnotiace procesy majú za cieľ zlepšiť kvalitu výchovy a vzdelávania v našej škole, čo sa nám darí aj na základe pravidelného hodnotenia jednotlivých oblastí autoevalvácie. V školskom roku 2020/2021 sme analyzovali kultúru školy z pohľadu rodičov a sociálnu klímu z pohľadu žiakov, úroveň výchovy a vzdelávania podľa školských vzdelávacích programov bola hodnotená žiakmi 4. ročníka.

PaedDr. Peter Majer